CRM er livet! Og eftersom livet går op og ned, gør dit firmas CRM-arbejde det sikkert også. Her får du en oversigt over tre af de klassiske forhindringer, som du og dine kolleger kan støde på i hverdagen. Lad os vise dig, hvordan I bedst overvinder dem.

Et CRM-system har massevis af fordele: Du har styr på dine kunderelationer, og systemet hjælper dig endvidere i forhold til kundeprospektering, salgs- og marketingsstrategier og skaber smidige løsninger for kundesupport og analyser. Blandt andet. Men selvom det er verdens fedeste ting (det synes jeg og mine kolleger på Lundalogik i hvert fald), så kræver det også lidt arbejde. Og som med alle andre hverdagssysler, støder man af og til på problemer:

“Jeg vil gøre noget bestemt, men ved ikke hvordan”

Uanset om du og kollegerne netop er kommet i gang med jeres CRM-system eller har brugt det i noget tid, vil der sandsynligvis dukke situationer op, hvor I står rådvilde. I ved måske, at det skal kunne lade sig gøre at skabe tekstgenveje, kopiere en rapport eller eksportere opkaldslister – men ikke, hvordan I gør det.

Når du havner i en sådan situation, er der en første selvfølgelig destination: Frequently asked questions, FAQ. På Lime CRM FAQ og Lime Go FAQ har vi nemlig samlet tips og tricks, guides, tekniske spørgsmål og en masse andet for hvert system. Her får du eksempelvis svar på, hvordan du lukker felter ned, hvad du skal gøre, når du får beskeden ”Outlook er holdt op med at fungere”, og hvilke genveje du kan gøre brug af. Med andre ord er det en guldgrube, som indeholder de fleste svar på dine og dine kollegers problemer.

“Jeg ved, hvordan man gør det, men jeg vil ikke”

For at et CRM-arbejde skal blive fremgangsrigt, bør så mange som muligt bruge det så meget som muligt. Målet er altid et 100 % brugerniveau. Men noget tid efter opstarten sker det let, at aktivitetsniveauet falder. Gamle vaner stikker snuden frem, og der er måske lidt modstand fra visse kolleger mod at bruge systemet. Hvad gør man så? Bare rolig, du behøver ikke at indkalde til krisemøde: Læg ud med at teste nogle af vores syv skridt til at øge brugen af dit CRM-system. Måske er det tid til at revidere systemet? Skal omverden kobles på for at gøre arbejdet endnu smidigere? Eller motiverer kollegerne med feedback i realtime?

“Jeg vil gøre noget bestemt, men det virker ikke”

Præcis som med andre tekniske ting sker det indimellem, at noget i CRM-systemet ikke virker, som det skal. Måske er det en knap, som ikke svarer, som den skal, et vindue, som ser mærkeligt ud, eller en fane, som laver ballade – de tekniske problemer kan se forskellige ud.

Skulle du eller en kollega på et tidspunkt opdage en teknisk fejl, er det helt enkelt at kontakte vores support. Her får du hjælp til at fejlsøge, finde svar på dine spørgsmål og fejlanmelde eventuelle problemer. Men her på Lundalogik ser vi jo gerne, at alt fungerer, som det skal, fra dag 1. Derfor arbejder vi kontinuerligt med forebyggende tiltag, og vi har eksempelvis planlagt service af vores hostingløsning for Lime CRM hver tredje uge. Det er dog ikke muligt at beskytte sig mod alt – det ved du lige så vel som os. Og i sådanne tilfælde er det rasende vigtigt med en f*@rbandet god support og dygtige teknikere, som løser problemet. Heldigvis har vi begge dele!