Synes du, at hverdagen med Excel-ark, post-it sedler og mailmapper føles helt ok? Måske oven i købet trygt og bekvemt? Så er du ikke den eneste. Men der er faktisk rigtig mange gode grunde til, at alle CRM-skeptikere tænker sig om.

Jeg og mine kolleger får ofte stillet spørgsmålet: Hvorfor skal man egentlig satse på et CRM-system? Og selvom vi generelt ikke kan lide at skræmme folk, bliver vi sommetider nødt til at snakke om risikoen ved ikke at arbejde med CRM. Her får du tre bud på risici:

Du risikerer at gå glip af store forretninger

At uorden fører til bristede forretningsmuligheder virker nærmest som en indlysende sandhed. Hvem ville ikke være enig i denne påstand? Derimod er det de færreste, som forvandler de mistede forretninger til faktiske tal. Og jeg finder det mærkeligt med tanke på, at det er simpel matematik at finde værdien af en virksomheds gennemsnitsforretning: Tag værdien af alle de forretninger, som din virksomhed lavede sidste år, og del dem med antallet af forretninger. Let som en leg!

Så lad mig nu stille dig et spørgsmål: Hvad vil det betyde for din virksomhed, hvis du eller en kollega gik glip af en forretning på grund af sjusk? Og det scenarie er slet ikke usandsynligt. Lad os sige, at hver sælger i gennemsnit har omkring 30 tilbud ude. Uden et CRM-system er det svært at få overblik, at prioritere og huske, hvornår man har lovet at vende tilbage. Med andre ord: Det er let at gå glip af forretninger. Og det bliver dyrt i længden!

Værdifuld kundeinformation kan slettes

At hver person i virksomheden har nøjagtigt de kontaktoplysninger, dokumenter og to-do-lister, som han eller hun har brug for, kan føles trygt og bekvemt. Men med al informationen spredt ud på medarbejdernes egne computere, bliver virksomheden meget følsom. For hvad sker der, hvis nogen bliver syg? Går på ferie? Eller stopper? Alle værdifulde data bliver pludselig utilgængelige på grund af kodeord eller slettet materiale.

At have massevis af såkaldte ”informationsøer” er med andre ord en dårlig ide og kan være en stor økonomisk risiko for virksomheden (for hvis I ikke finder oplysningerne, kan I gå glip af forretninger – som jo faktisk har en pengemæssig værdi). Din ven i nøden er et CRM-system, som samler alle oplysningerne på ét sted og er tilgængeligt for alle. På den måde kan en anden nemt tage over og erstatte en person, som er sygemeldt, på ferie eller lige er stoppet.

Din tid bliver ædt op af at lede efter ting

Hvor ofte sidder du ikke og leder efter information i rodede mapper og filer? Sikkert mere, end du tror. En undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Canon i 2012 viser, at 43 % af de adspurgte bruger 30 minutter eller mere på at lede efter information – hver dag. På et år bliver det næsten til 3 uger! Føles ikke særligt effektivt, vel?

Med al information i et CRM-system kan du bruge tiden på vigtigere ting end en ørkesløs søgning. Du kunne eksempelvis afslutte endnu flere forretninger, svare på flere forespørgsler, eller måske giver du dig selv lov til at tage en lidt længere frokost fra tid til anden.

“Come to the bright side – we have cookies”

Som sagt er vi hos Lundalogik ikke særligt meget for skræmmekampagner. Og jeg vil derfor slå et slag for vores whitepaper “Få succes med CRM”, som er en introduktion og en trin for trin-guide til, hvordan du får succes med CRM. Den indeholder, foruden et afsnit om risiciene ovenfor, en masse interessant læsning om, hvorfor CRM er vigtigt, og hvad din virksomhed kan vinde ved det. Velkommen til livet på den lyse side!