For det meste beskæftiger jeg mig med kundesamtaler, hvor kunden ikke har tid til at snakke, men stadigvæk ønsker, at jeg sender dem lidt mere information. Uanset hvor fristende det kan være bare at sende oplysningerne til vedkommende og derefter gå videre til den næste kunde, vil jeg helst vide, at den tid, jeg har brugt på kunden, ender ud med mere end blot en mail. Så hvordan håndterer du disse slags opkald på bedste vis, så du rent faktisk kommer videre i processen?

Først og fremmest er du nødt til at være sikker på, at kunden rent faktisk vil have mere information. Der er tre enkle spørgsmål, du kan stille vedkommende, og kan kunden ikke besvare disse, er han/hun ikke interesseret – videre i teksten! Kan de derimod besvare dine spørgsmål, bør du sende oplysningerne, ligesom du bør sørge for at planlægge en opfølgning på mailen, så kunden forbliver et varmt emne.

Spørgsmål, du bør stille for at afgøre, om kunden er interesseret:

  1. Hvad? Helt konkret, hvad vil du have, at jeg sender til dig?
  2. Hvornår? Hvornår har du brug for informationerne? (Der er ingen, der har brug for information lige med det samme, så sørg for, at du ikke bruger din værdifulde opkaldstid – uden at få et bestemt tidspunkt)
  3. Hvorfor? Hvorfor vil du have denne information?

Har kunden besvaret alle de ovennævnte spørgsmål? Så sørg for at planlægge en opfølgning. Den letteste måde er at gøre følgende: “Passer det dig, hvis jeg følger op på sagen i næste uge? Hvis ja, hvilken dag? Hvordan passer det med kl. X? Kanon, så sender jeg dig lige en kalenderinvitation, så du ikke glemmer, at jeg ringer dig op!”

Held og lykke!