Plejer konkurrencedjævlen at gribe fat i dig som et lyn fra en klar himmel, når selskabsspillene bliver fundet frem? Kalder folk dig en ”dårlig taber”? Super, udnyt denne vindermentalitet på jobbet! Bestem dig for at sælge mere end kollegerne – og lad dit vindersind lede dig direkte mod bedre resultater.

At være konkurrenceminded er en stor fordel, da du har en mental eller fysisk drivkraft, så snart når du står ved startlinjen. Denne drivkraft bevirker, at du i princippet altid præsterer bedre i en konkurrence end på ”egen hånd”. Så hvorfor ikke udnytte den der konkurrencedjævel? Udfordr kollegerne helt officielt eller dyst mod dem i al tavshed – og ban vejen mod guldet:

1. Undersøg dit startfelt og din dagsform

Det første, du skal gøre for at slå kollegerne, er at få styr på den nuværende situation. Hvad sælger du selv og de andre for i løbet af et år? Har I et sælgerværktøj, er det nemt at indhente disse tal, men mangler I et system, må du lave dine egne beregninger og vurderinger.

Udover hver persons slutresultat kan det også være interessant at tjekke dine egne salgsaktiviteter. Hvor mange salgssamtaler skal du have i hus? Og hvor mange kundebesøg? Når du har styr på alle aktiviteter, og hvad de resulterede i, kan du udregne din hitrate, og hvad din gennemsnitshandel er værd. Det er noget, som hjælper dig, når du skal slå nye rekorder.

2. Bestem dig for at slå rekorden

Med styr på den nuværende situation er det tid til at kigge fremad. Hvad skal du sælge, hvis du vil være den bedste? Bryd derefter dine salgsmål op i forretninger og aktiviteter pr. måned, uge eller dag. På den måde får du en detaljeret plan over, hvad der skal til for at nå dit mål – æh vinde over kollegerne!

Hvordan kommer jeg i gang? Du strukturerer din salgsproces med en aktivitetstrappe, og pludselig står det soleklart, hvad du skal gøre! Glem alt om gætterier eller hive sig i håret – bare lav en rekordplan og følg den.

3. Kig dig over skulderen – går alt efter planen?

Du har undersøgt startfeltet. Du kender dagsformen. Du har lagt en strategi. Og du står klar ved startlinjen. Og bang! Startskuddet går. Hvad gør du nu? Modsat hvad du tror, handler det ikke om at fare frem med fuld fart – du skulle jo nødigt få mælkesyre, når du er kommet halvvejs. Tag det roligt og sørg for, at du holder dig til planen. Har du nået månedens aktiviteter? Godt. Er kollegerne ”bag” dig? Endnu bedre!

Når du har helt styr på din egen (og også andres) salg, kan du fortsætte med at drive forretningerne fremad. Har kollegerne også solgt mere end normalt? Justér din plan og følg op igen næste måned – det er super enkelt med et godt salgsværktøj. Fortsæt på samme måde, og du vil snart vinde guldmedaljen!

Held og lykke!