Uden leads, ingen forretninger. Ja, sådan forholder det sig. Som sælger er det derfor en vigtig hverdagsopgave at finde og kontakte potentielle leads. Men skal lead-arbejdet være synonymt med cold calling? Nej, slet ikke – giv LinkedIn en chance!

LinkedIn er et af de største sociale netværk og er i samme liga som Facebook og Instagram. Netværket er blevet særligt stort inden for B2B – så grib chancen for at finde og kontakte potentielle leads!

1. Gå ud fra dine kundeprofiler og find de rigtige personer

Du har sikkert et antal kundeprofiler at gå ud fra, når du leder efter nye virksomheder, som du bør kontakte. Målet er jo at finde “tvillinger” til dine bedste kunder – for så bliver det noget lettere at sælge. Selvom du i de fleste tilfælde også ringer til disse virksomheder, kan du lige så godt benytte LinkedIn til at få fat i dem.

 

 

Find blot virksomheden og vis de ansattes profiler (i billedet ovenfor ser du eksempelvis, hvordan Lundalogiks side ser ud for en studerende ved Lunds universitet). På denne side kan du efterfølgende filtrere resultatet, jf. højre spalte. Under ”Søgeord” kan du bl.a. angive en titel, hvis du er ude efter at kontakte en person inden for et bestemt felt. Du kan også filtrere ud fra fælles kontakter. Mulighederne er (næsten) uendelige! Det gælder især, hvis du i stedet for højre spalte benytter det frie søgefelt øverst oppe, hvor du kan bruge AND, OR og NOT til at kombinere søgeordene.

 

 

2. Tag kontakt – men gå ikke direkte til salg

Når du har fundet de rigtige personer, skal du blot gå ind på deres profil og ”skabe kontakt”. Men tryk ikke på ”Send nu” lige med det samme! Vælg i stedet at tilføje en besked, hvor du skriver et par ord om, hvorfor du kontakter personen. Har I måske været til det samme event? Har I gennemført den samme uddannelse? Hvis I slet ikke har nogen fælleskobling, skal du blot sørge for at forklare, hvad personen får ud af jeres kontakt. Men foreslå ikke en tid til en samtale eller et møde – det er lidt som at forsøge at kysse nogen, der rækker hånden frem for at sige goddag. Ja, du presser ganske enkelt lidt for hårdt på.

Selv efter at din kontaktforespørgsel (forhåbentlig) er blevet accepteret, er det en god ide at holde lidt lav profil med hensyn til salgssnakken. For ærligt talt, hvem kører en salgspitch fem sekunder efter, at man har mødt en ny person? Ingen. I stedet begynder man at småsnakke og lærer hinanden at kende.

3. Undersøg mulighederne for forretninger

Så hvornår kommer vi så til selve salget? Ja, det varierer selvfølgelig lidt – det gælder om timing! Efter at have ønsket tillykke med en forfremmelse eller et vis antal år i firmaet kan du eksempelvis spørge, om personen stadig arbejder med X (et problem, som dit produkt eller din tjeneste kan løse) og tage det derfra.

LinkedIn skal bruge lidt længere tid fra første kontakt til salgssnak end cold calling. Men fordelen er, at du kan kontakte personer, uanset om de har tid til at snakke med dig eller ej. Desuden er arbejdsindsatsen en anelse mindre fra din side. Så sørg for at smide nogle følere ud i netværket som et supplement til din cold calling. Hvem ved, måske er der snart bid!