Salgsværktøj er et ganske nyt fænomen, og for mange er det stadig ikke helt klart hvad det bidrager med. Derfor giver vi eksempler på fem salgsscenarier og hvordan du håndterer dem. Med – og uden – salgsværktøj.

Scenarie 1: Koldt opkald

Du skal finde nye kunder og vælger at bruge telefonen. Din virksomhed henvender sig til større restaurantionsvirksomheder på Sjælland inklusive hovedstadsområdet.

Sælger UDEN salgsværktøj

Du forsøger at google dig frem til virksomheder som matcher din målgruppe for herefter at finde deres kontaktoplysninger og sætte dem ind i et Excel-ark. Det tager mellem 9 og 90 minutter at lave en telefonliste.

Sælger MED et salgsværktøj 

Du åbner salgsværktøjet og sorterer efter virksomheder som 1) tilhører branchen “restaurationer”, 2) har en omsætning på over 500 millioner og 3) findes på Sjælland. På mindre end fem minuter har du en færdig telefonliste med forskellige virksomheder.

Scenarie 2: Kontakt leads

Falske forklaringer på, hvorfor din virksomhed mister kunder

Du har været på en messe og etableret nye kontakter. Du har fået en hel del visitkort med hjem, og nu er det tid til at følge op.

Sælger UDEN salgsværktøj

Du finder vistikortene frem og skriver kontakterne ind i adressebogen, tal for tal, bogstav for bogstav. Men du kommer i tanke om at du måske har glemt nogle visitkort på messeområdet, og du forsøger at huske hvem du egentlig har talt med …

Sælger MED et salgsværktøj 

Du åbner salgsværktøjet og begynder at gennemgå listen med nye kontakter. På messen scannede du nemlig alle visitkort, markerede dem som forretningsmuligheder og tilføjede en påmindelse til i dag om at følge op.

Scenario 3: Salgsmøde

Tips til salgsforhandlingen: Hvilke tilgange du kan bruge og hvornår

Du har været i kontakt med restauranten Ristorante de seneste uger, og de virker interessserede i dine produkter. I næste uge skal du mødes med dem, og du skal nu forberede materialet.

Sælger UDEN salgsværktøj

Du forsøger at huske hvad der blev aftalt ved den seneste telefonsamtale med restauranten. Hvem var det der skulle deltage i mødet? Hvad skulle du præsentere? Du kan svagt huske at der var 2-3 personer, som skulle deltage, og at du tænkte på at fokusere på kvalitet under præsentationen, eftersom restauranten har tvivlet lidt på, om dine produkter nu også holder i længden. Men du husker ikke detaljerne.

Sælger MED et salgsværktøj 

 Du søger på ”Ristorante” i salgsværktøjet og finder både kontakthistorik og dine notater. Her ser du at det er VD, køkkenchefen og en arbejdsleder som skal deltage i det kommende møde. Du har ganske rigtigt skrevet et notat om at fokusere på kvalitet under præsentation. Derudover har du tilføjet en påmindelse om at at medbringe kaffe hvilket du lovede i forbifarten.

Scenario 4: Lukket handel

Mødet med restauranten Ristorante går godt, og nogle uger senere lukker du handlen. Hurra! Dit arbejde har båret frugt.

Sælger UDEN salgsværktøj

Eftersom det var en større handel, åbner du indbakken og skriver en e-mail til din chef som har bedt om at blive underrettet. Det tager nogle minutter eftersom du skal beskrive aftalen og hvad hele handlen i sidste ende blev værd.

Sælger MED et salgsværktøj 

Du ændrer handlens status til ”order” i salgsværktøjet, og din chef får automatisk en e-mail om at handlen er i hus. I salgsværktøjet kan chefen herefter se hele forløbet og hvad den endelige værdi blev.

Scenarie 5: Mersalg

Du har nogle kunder som plejer at vende tilbage og købe nyt restaurantudstyr med jævne mellemrum. Men i år er det som at de loyale kunder er blevet færre, og du vil gerne kontakte dem du ikke har hørt fra.

Sælger UDEN salgsværktøj

Du forsøger at huske tidligere kunder og leder i din indbakke, dine mapper og forskellige dokumenter for at finde dem. Det tager tid at lave listen, og du spekulerer på om du har fået dem allesammen med? Derudover kan du ikke huske detaljerne omkring hvornår, hvad og hvorfor de købte hos din virksomhed før i tiden.

Sælger MED et salgsværktøj 

Du åbner salgsværktøjet og søger på ”guldkunde” som er det tag, du har givet til dine største og tilbagevendende kunder. Alle virksomheder dukker op i en liste som du kan begynde at gennemgå.


Se (og hør, hvis du forstår svensk) hvordan det hele fungerer

Video: Sådan laver du telefonlister
Læs mere: Scan visitkort med Lime Snaplead (engelsk)
Video: Arbejd med tags i Lime Go

Eller besøg lime-go.dk