Du kan finde nye prospekter på utallige måder, og det handler om, at du altid har ”brillerne” på, når du vil finde nye forretningsmuligheder. Du skal selvfølgelig ikke bare vide, hvad du leder efter, men også hvor du skal lede. Her får du 5 tips!

1. Potentielle og nuværende kunder

Hvis du ikke allerede leder mellem potentielle og nuværende kunder, er det et godt sted at starte lige her! Det er nemlig en af de mest effektive måder, når du skal finde nye forretningsmuligheder og prospekter. Uanset om du vender dig mod kunder under bearbejdning, halvlunkne samtaler eller supertilfredse, nuværende kunder vil du næsten altid få en bold at løbe videre med. Og hvis ikke, har du alligevel ikke mistet noget. Det er da ikke så dårligt.

2. Firmabiler, som kører forbi

At køre en firmabil er en smart løsning til at udnytte virksomhedens egne kanaler og få opmærksomhed fra potentielle kunder. Men det er ikke kun på den måde, at du kan anvende firmabiler i dit salgsarbejde – det er også smart at holde øje med andres firmabiler! For det koster alligevel en del at skabe en ordentlig firmabil med farve, logo og tekst. Så de firmaer, der har råd til det, har sikkert også råd til dit produkt eller din tjeneste. Det kan i hvert fald være et forsøg værd.

3. Annoncer i aviser, på nettet og i apps

Annoncering koster også en hel del. Derfor er det en god ide at holde øjnene åbne og lægge mærke til, hvilke virksomheder der annoncerer i etablerede aviser, på store sites og/eller i velkendte apps. Har en virksomhed råd til, lad os sige en helsidesannonce i Børsen, har de sikkert også råd til dit produkt eller din tjeneste. Sjov anekdote: Hos Lundalogik har vi lavet forretninger med en virksomhed, som havde en Spotdeal-annonce.

 

4. Diskussionsforum på LinkedIn

På LinkedIn er der utallige diskussionsfora – sikkert også nogle, som berører de problemer, som dit produkt eller din tjeneste løser. Så sørg for at hænge ud i disse fora og hold udkig efter potentielle kunder! Er du det rigtige sted, dukker de op lige foran næsen på dig.

Relateret: Sådan finder du nye leads via LinkedIn

5. Fester og andre events

Man kan aldrig med 100% sikkerhed forudsige, hvem der bliver en fremtidig kunde. Manden, du stod bag i kaffekøen den anden dag, eller en, du mødte til branchetræf i sidste måned – begge kan vise sig at have brug for dit produkt eller din tjeneste. Snak derfor med folk, du møder i det daglige for at indfange nye prospekter, når du er på farten, særligt til fester og andre events. Jeg mener, hvor ofte bliver du ikke spurgt om, hvad du arbejder med? Udnyt det ved at svare med glæde og spørg derefter, om han eller hun, du taler med, kender

Med prospektbrillerne på og jagtmarkerne tegnet op er det bare om at komme i gang med at jagte nye forretningsmuligheder. Du vil garanteret få bid flere gange – og så handler det om at skille agn fra kerner via en gennemtænkt kvalificering, så du kan lande hele fangsten. Held og lykke!