Som sælger vil du helst kontakte et lead, et prospekt eller en eksisterende kunde, når personen er mæt, glad og tilfreds. Men desværre er det svært at kende et andet menneskes mad- og soverutiner til punkt og prikke. Så hvordan skal du time dine salgsaktiviteter? Her kommer nogle værdifulde indsigter.

Med den rette timing i dit salgsarbejder kommer du ikke bare til at lave flere konverteringer, du vil også arbejde mere effektivt og få mere tid til overs til andre ting. Det er derfor ikke så mærkeligt, at virksomheder i flere år har forsøgt at besvare spørgsmålet om, hvornår det er absolut bedst at tage kontakt til potentielle og eksisterende kunder. Men hvad er de egentlig nået frem til?

E-mails: En “midt i ugen”-aktivitet

Elsker, elsker ikke, elsker… Ingen anden kommunikationsform er lige så fleksibel og frustrerende som e-mailen. Du er ikke afhængig af, at folk skal svare, og du kan derfor få sagt lige det, du vil, men en e-mail kan også æde din tid, og mange e-mails bliver ofte misforstået på vejen. Så tænk over, hvordan du bruger din mail, men også hvornår du gør det. CoSchedule har sammenstillet ti forskellige undersøgelser om e-mailmarkedsføring. Resultatet? De kommer bl.a. frem til følgende:

  • De bedste ugedage at maile er – i rangordning – tirsdag, torsdag og onsdag.
  • Der er ikke noget magisk klokkeslæt for udsending af e-mails, men morgen eller formiddag er som regel anbefalelsesværdige tidspunkter.

Skal du sende e-mails til et lead, et prospekt eller en eksisterende kunde, skal du altså trykke på send tirsdag morgen eller tirsdag eftermiddag, ifølge undersøgelserne. Men man kan jo ikke begrænse sin mailaktiviteter så meget, man lyster. Hvordan ville det se ud, hvis vi kun mailede en dag i ugen? Nej, prøv at undgå mails ved frokosttid og send de vigtigste i midten af ugen – det er, hvad jeg tager med mig.

Telefonopkald: For den morgenfriske og den eftermiddagsaktive

En klassisk telefonsamtale har mange fordele, når du skal ringe til potentielle og eksisterende kunder. Et opkald kan eksempelvis være mere personligt end e-mails, og du kan nemt besvare spørgsmål af en mere kompleks karakter uden romanlignende redegørelser. Men en telefonsamtale er også mere forstyrrende og kræver mere opmærksomhed fra den, du ønsker at kontakte. Derfor bliver din timing endnu vigtigere, og måske kan nogle indsigter fra Hubspots statistikliste hjælpe dig med at finde den gyldne lejlighed:

  • Ring helst på onsdage og torsdage. Det bedste tidspunkt er 6:45-9:00 eller 16:00-18:00.
  • Undgå at ringe inden frokost på mandage eller efter frokost på fredage.

Med andre ord gælder der nogenlunde de samme retningslinjer som for e-mails. Undgå mandage og fredage og hold dig til morgen eller sen eftermiddag, når du kontakter vedkommende. Her hos Lundalogik er du selvfølgelig altid velkommen til at ringe, når det passer dig – vi svarer også mandage, fredage og ved frokosttid!

Luk handlen: Sats på onsdagen

Det absolut sjoveste som sælger er at kunne afslutte en handel. Så hvordan kan du forbedre dine salgschancer? Jo, det kan du gøre ved at satse lidt mere på onsdagen. I hvert fald hvis man skal tro artiklen “The Best Day to Close a Sale (Infographic)”, der hævder, at:

  • Sælgere afslutter flest handler om onsdagen.
    Der gennemføres flere salgsaktiviteter om onsdagen.

Onsdag er altså dagen til at lukke en handel, men det kræver naturligvis også en reel portion arbejde. Så vær klar til at give 110 % og sørg for at lægge de der vigtige møder og samtaler om onsdagen. Det er i det mindste værd at gøre forsøget!