Forretningerne ruller ind, og du trives som en fisk i vandet, når du sælger. Men alting kan vel altid blive lidt bedre, ikke sandt? Her er 5 tegn på, at du bør strukturere din salgsproces – og har mulighed for at opnå endnu bedre resultater.

1. “Vi må se, hvor meget vi sælger for i år.”

At have en salgsmålsætning er en af grundpillerne i et effektivt salgsarbejde. Det er eksempelvis ud fra dine mål, at du kan planlægge og siden hen evaluere, hvor godt måneden eller året egentlig er gået. Hvis du og kollegerne plejer at sige: ”Vi må se, hvor meget vi sælger for i år”, ja så ringer alarmklokkerne! Desuden er det meget umotiverende, hvis man ikke har nye mål, man kan efterstræbe.

2. “Jeg vil gætte på, at jeg har ca. 300-500 salgssamtaler på et år.”

Det kan virke lidt trægt at skulle udarbejde logs for hver samtale, møde og tilbud, i hvert fald indtil det er blevet en vane. Men i sidste ende vil et salgsværktøj spare tid og give så meget tilbage! Du får nemlig ikke blot styr på, hvad du har sagt og lovet til de forskellige prospekter. Du kan også tjekke nøjagtigt, hvilke salgsaktiviteter du har foretaget, og hvilke resultater det har udløst. Dette er en nødvendighed, så du kan strukturere din salgsproces med en aktivitetstrappe samt optimere dit arbejde fremover.

3. “Hvad for et ringetræ? Det er vel bare at gribe telefonen og tage snakken.”

Cold calling er en kunstart og kræver en hel del arbejde af dig som sælger. Selvfølgelig kan du ringe uden at have en plan for samtalen, men så bliver resultatet så sandelig også derefter. Lav i stedet et ringetræ med tænkelige svar og spørgsmål, som forbereder dig på de forskellige scenarier. Det gør det lettere for dig at nå frem til det, du gerne vil, og chancerne for et kundemøde bliver større. Du skal blot sørge for at indøve træet. Læser du op fra papiret, vil vedkommende i den anden ende af røret straks kunne fornemme det, og resultatet bliver således også mindre vellykket.

Relateret: 5 tips til at lykkes med din cold calling – sådan rigtigt

4. “Dette bliver til en handel. Det kan jeg mærke.”

Mavefornemmelsen kan være god til meget, men den kan også lede dig helt på afveje. Det gælder især, når du skal prioritere mellem de forskellige leads – hvilke leads er egentlig din tid værd? Uden en struktureret kvalificering med ordentlige kriterier er der en risiko for, at du bruger din tid på de helt forkerte leads og dermed ikke indfrier dine salgsmålsætninger. Dét er langt fra optimalt!

5. “Sælge til eksisterende kunder? Det har jeg ikke tid til.”

Det kan umiddelbart føles unødvendigt at skulle lægge salgstid hos eksisterende kunder – det må jo være bedre at skaffe nye? Men nej, det er faktisk stik modsat. At beholde og sælge mere til en eksisterende kunde er både billigere og mere effektivt. Så sørg for, at du ikke bare jagter nye kunder, men også bearbejder dem, som allerede støtter op om jeres produkter. Du kan eksempelvis inddele dem i 4 grupper ud fra loyalitet og potentiale.

Som du kan se, er det muligt at strukturere det meste af salgsprocessen og effektivisere arbejdet. Men føl nu ikke, at du skal have udarbejdet den vildeste superstruktur på én gang – tag et skridt ad gangen!