Nye prospekter bliver næppe serveret på et sølvfad – klar til, at du som sælger kan sætte tænderne i dem. Nej, det kræver lidt mere arbejde end som så fra din side. Men der er 3 situationer, der egner sig EKSTRA godt til at jagte nye forretningsmuligheder.

At være sælger i Danmark er ikke altid nogen nem opgave, når det forventes, at man både er blid og tilbagetrukket hele tiden. For hvordan skal du kunne spørge ind til nye forretningsmuligheder uden at virke anmasende og påtrængende? Jeg har ikke noget enkelt svar, men jeg ved dog, at man skal vove at spørge, hvis man vil være en succesrig sælger – selvom det ofte kan føles lidt atypisk for en sælger her i Danmark.

Når det så er sagt, er det måske ikke alle situationer, hvor det er passende at jage prospekter. Nogle er selvfølgelig mere naturlige = lettere = bedre. Det gælder disse situationer:

1. Hyggelige kundebesøg

Et trick til at finde nye prospekter er at udnytte alle dine kundebesøg. Spørg altid virksomheden, du har haft møde med, om de kender andre, der kunne have brug for dit produkt eller din tjeneste. For uanset hvordan det gik til mødet, burde de have lyst til at hjælpe dig videre. Selvom virksomheden har mistet interessen, har dit tilbud alligevel været tilpas interessant til, at de har brugt en time af deres tid på at møde dig! Måske har de kontakter med lidt andre behov end dem selv, som muligvis er et bedre match? Skulle de fortsat være interesserede, burde de i særdeleshed være villige til at give dig et par tips om folk, du kan kontakte.

2. Kolde (eller snarere halvlunkne) samtaler

Lad os slå én ting fast. Det er langt fra alle cold calls, der går godt. Nogle går rigtig godt, andre er lidt halvlunkne og nogle, ja, de går helt ad H… til. Selvfølgelig skal dit mål altid være at få bid, men det er dumt at se alle andre resultater som fiaskoer. De lidt halvlunkne samtaler, hvor personen er venlig, men alligevel bestemt takker nej, er eksempelvis en god anledning til at spørge, om andre virksomheder kunne have brug for dit produkt eller din tjeneste. Du har intet at tabe, kun en masse at vinde!

3. Opfølgningssamtaler med kunder

Den allerbedste lejlighed til at finde nye prospekter er nok alligevel i kontakten med nuværende kunder. For tilfredse kunder gør dig jo til en kundemagnet, som vi alle ved. Forhåbentlig behøver du ikke engang at spørge – har du gjort et godt stykke arbejde, giver dine kunder af sig selv tips om andre virksomheder, du kan kontakte. Men selv hvis de ikke siger noget, kan dine nuværende kunder være en guldgrube af nye prospekter – du skal blot spørge for at finde ud af det.

Det skal måske føles lidt ”udansk” at spørge ind til nye forretningsmuligheder, men ved at udnytte hverdagens situationer føles det forhåbentlig mere naturligt, og du vil garanteret kunne plukke en hel del lavthængende frugter. Så grib chancen, næste gang du er på kundebesøg, laver cold calls eller har opfølgningssamtaler med en kunde. Det er næsten som at få nye prospekter serveret på et sølvfad. Men kun næsten.

Mere om, hvordan du griber chancen som sælger:

Find nye kunder på uventede steder – nogle forslag

Salgskneb til dig, der er på farten