Sommetider går det der med at finde nye kunder lidt trægt. Inspirationsmåleren står måske ligefrem på nul, og du ved ikke, hvad dit næste skridt skal være. Så hvordan kommer du videre? Du kan jo altid prøve noget nyt – her kommer fire forslag!

Hvis du googler ”find nye kunder”, får du omkring 4 millioner hits. For det meste er det de samme gamle tips, der dukker op: Udnyt eksisterende kunder, gå med i netværk, find samarbejdspartnere, tag på messer og så videre. Det er helt sikkert gode råd, men du har også helt sikkert allerede både hørt og afprøvet dem. Derfor har jeg samlet nogle forslag til, hvad du kan gøre i stedet. Forhåbentlig er de det friske pust, der får dine tandhjul til at snurre på ny!

1. Grib enhver udfordring (eller omtalechance) på din vej

Tidligere i foråret spurgte den 16-årige Carter Wilkerson den amerikanske fastfoodkæde Wendys om, hvor mange retweets han skulle have for at få et års forbrug af nuggets. Svaret lød: ”18 millioner.” Og hvad skete der så? Jo, Wilkerson tog udfordringen op, og tweetet spredte sig som en løbeild.

Wilkersons tweet er et godt eksempel på, hvordan omtale kan opstå af ingenting. Det krævede ikke nævneværdige ressourcer af Wendys at svare på hans spørgsmål, og det gav tusindfold tilbage. Er det ikke ret dumt at misse denne unikke mulighed? Du bør kort sagt gribe alle de muligheder, der viser sig på vejen. Interagér med andre mennesker, for du ved aldrig, hvilke resultater det giver.

2. Begynd nedefra og arbejd dig opad, når du foretager cold calls

En ringeliste er næppe et uventet sted at finde nye kunder. Eller er den? Ja, i det mindste hvis vi taler om den nederste del af listen. Mange sælgere ringer nemlig i alfabetisk rækkefølge, fra A til Å, og mange når slet ikke ned til Å. Med andre ord får virksomheder i den sidste del af alfabetet betydeligt færre samtaler end dem i den første del, og disse virksomheder kan være de rene guldgruber, hvis du blot giver dem den fornødne opmærksomhed! Så begynd ved Å, når du ringer, og arbejd dig opad næste gang, du foretager dine cold calls.

3. Bliv en omvandrende reklamesøjle og skab opmærksomhed

Apropos det der med at tage hånd om chancer, er der en ting, som mange virksomheder går glip af. Man glemmer at udnytte de markedsføringskanaler, man allerede har adgang til. Du kan eksempelvis placere logoet og dit budskab på firmabilen, kontorets lånecykel eller arbejdstasken. På den måde kan du skabe bevidsthed om virksomheden uden egentlig at skulle anstrenge dig, når du tager fra A til B. Hvem ved, hvor den næste kunde befinder sig?

Sørg blot for at gøre noget, som skaber opmærksomhed, så folk rent faktisk lægger mærke til dig, hvor du kører/cykler/går med arbejdstasken. Her hos Lundalogik har vi eksempelvis gjort vores biler limegrønne og benyttet os af figuren Yoda for at få vores budskab igennem.

4. Prøv guerillamarkedsføring

Guerillamarkedsføring bliver som regel beskrevet som uventet og ukonventionel. Filosofien er at skabe opmærksomhed med kreativitet, oftest med begrænsede midler. Men hvad indebærer det i praksis? Et eksempel på guerillamarkedsføring er at udnytte de usædvanlige steder for markedsføring. Eller det kan handle om at skabe ekstreme associationer til virksomheden. Lad fantasien flyde frit!

Vil du have flere tips til, hvordan du finder nye kunder? Tjek vores tidligere blogindlæg, som Lille spejl på væggen der, sig mig hvem min næste kunde er? Sørg også for at følge os på Facebook, så du ikke går glip af nye artikler!