Er du også lidt træt af rådet ”bare gør det”, når det kommer til cold calling? Det er et godt tip til at få bagdelen op af sædet, men vil du booke flere salgsmøder, er det ikke særligt anvendeligt. Derfor oplister vi i dag 5 konkrete kneb, som gør din salgsteknik under selve samtalen endnu bedre:

1. Stå op, når du ringer

I løbet af en almindelig arbejdsdag sidder du formodentlig en del ned som sælger, enten i bilen eller ved computeren og telefonen. Men når det kommer til cold calling, er det faktisk bedre, at du står op. Hvorfor? Jo, din krop bliver aktiveret på en helt anden måde, og du holder et bedre tempo.

Ved cold calling handler det i en vis grad om at holde et højt tempo – ingen gider at lytte til en kejtet sælger, som ikke kommer frem til pointen. Desuden er du nødt til at holde dampen oppe mellem de forskellige samtaler, så du ikke mister dit fokus og ødsler unødigt med din tid.

2. Tal struktureret og selvsikkert

At være forberedt under et cold call er alfa og omega for, om du får din pointe igennem på en lækker måde og lykkes med at booke et møde. Sørg for at udforme et såkaldt ringetræ med mulige kundesvar og dine ”replikker”. På den måde har du en struktur til samtalen og ved, hvad du kan forvente dig, hvilket bevirker, at du går ind til samtalen med selvsikkerhed.

Men sørg også for at indstudere træet grundigt. Hvis du læser op fra papirerne, vil den, du taler med, kunne mærke det, og det udstråler ikke rigtig den professionalisme, du er ude efter.

3. Smil under dit cold call

Det kan måske lyde lidt mærkeligt – rådet, at du skal ”smile”, når du foretager cold calling. For kunden ser dig jo ikke, når du sidder (eller endnu bedre står!) ved skrivebordet. Men smil smitter, selv gennem telefonen. Når du smiler, sænkes dit stressniveau, og du føler dig mere tryg. Det høres på din stemme, og det præger derfor også modtagerens indtryk af dig.


Bonustip: Brug Lime Go under dit cold call

Saml dine potentielle kunder i forskellige opkaldslister – komplet med alle kontaktoplysninger. Listerne er hurtigere at oprette, lettere at følge og kan vurderes ud fra segmenter.

Jeg vil prøve!

4. Brug stærke referencer

Ved cold calling er der fremfor alt to ting, som afgør, om du lykkes med at overbevise personen i den anden ende: referencer og ”pains” (relevans). Ofte lægges der størst vægt på det sidste, men undervurdér ikke effekten af at nævne nogle referencer i løbet af din cold calling.

Det handler absolut ikke om, at du skal oplæse lange citater fra tilfredse kunder. Du skal bare give et par eksempler på andre virksomheder, som I har arbejdet med. Sammen med ”pains” bliver det selvfølgelig endnu bedre. Brug eksempelvis følgende vending:

“Jeg skal gøre det kort. Vi arbejder med flere virksomheder inden for jeres branche, heriblandt X1, X2 og X3. De havde tidligere problemer som Y1, Y2 og Y3. Er det noget, du kan genkende?”

5. Test noget nyt

Du kan altid prøve at forbedre dit resultat (hvis du ikke allerede får succes ved hver salgssamtale). Mærker du, at dit pitch fungerer i 2 ud af 5 tilfælde? Leg med at ændre oplægget, skift nogle eksempler ud eller lav andre forandringer. Bare test det! Som sælger gælder det om at være kreativ og hele tiden udfordre sig selv.