Hvis du googler “close deal”, får du utroligt mange resultater. Tips, der strækker sig fra “stil spørgsmålet” til “tal med alle beslutningstagere”, kommer frem i hobetal. Vi kan nu bedst lide, når det bliver lidt mere nede på jorden og helst er tilpasset til de nordiske forhold. Derfor har vi samlet de vigtigste tips til, hvordan man bedst muligt får lukket en handel. Så kig med – her er de fem vigtigste årsager til, at vores sælgere lukker deres handler:

1. Du har lyttet til kunden

En af de vigtigste egenskaber hos en sælger er evnen til at lytte, så man sikrer sig, at man faktisk besvarer de spørgsmål, der bliver stillet. Når du taler til en kunde, skal du stille spørgsmål, der kan lære dig noget om vedkommendes behov og problemstillinger. Vis kunden, at du interesserer dig for ham/hende og virksomhedens situation.

2. Du har solgt et resultat, ikke en proces

På papiret ser mange leverandører og tjenester meget ens ud. Hvad gør din virksomhed unik? Hvorfor skulle en kunde købe fra dig i stedet for hos dine konkurrenter? Hvis du opremser din virksomheds stærke USP’er (Unique Selling Points) vil både du og dine kunder have nemmere ved at forstå din virksomhed og de tjenester og produkter, du tilbyder.


Luk flere handler

Takket være en smart og intuitiv grænseflade i Lime Go ved du altid, hvad dit næste skridt er. Dine forretninger kommer ikke på afveje – de drives fremad og mod en aftale.

Opdag Lime Go

3. Du har givet kunden det med størst værdi, ikke den laveste pris

Alle ønsker den bedste og bredeste service for pengene, dvs. så godt som muligt inden for budgetrammerne. Men dét er ikke det samme som at kunne få noget til de laveste priser, så pas på du ikke hopper lige i fælden. Vis kunden klart og tydeligt, hvad de får for pengene og sæt prisen op imod dine USP’er – og andre fordele, som du og din virksomhed besidder i forhold til konkurrenterne. Dette giver dig en stor konkurrencefordel.

4. Du kan mærke købssignalerne

Lærer du at genkende købssignalerne inden for din branche, bliver det en af dine største fordele. På den måde kan du give dem lige det, de har brug for – på det niveau, de befinder sig – og spørge ind til det, der giver mening for dem i forhold til, hvor de er i købsprocessen. Typiske købssignaler kan være spørgsmål om pris, tidsplan for implementering eller spørgsmål om referencer og nuværende kunder. Når du kan mærke købssignalerne, så skynd dig videre til punkt 5!

5. Du tør spørge kunden om en handel

Det lyder jo åbenlyst og som en selvfølge – men der er mange sælgere, der ikke tør. Hvad har du egentlig at miste? For at spare alles tid – og selvom du ikke får et ja med det samme – får du en idé om, hvor i købsprocessen kunden er, og hvordan du kan hjælpe dem videre.

Hvis de ikke er klar til at lave en handel lige nu, kan du spørge, hvad de har brug for med hensyn til handlen. På den måde får du underskrevet en kontrakt meget hurtigere. Og i værste fald får du at vide, at kunden ikke vil gøre forretninger med dig, og så kan du i stedet prioritere din tid på andre kunder med et langt større potentiale. Så vi spørger igen; Hvad er det værste, der kan ske?