Vellykkede salgspitches kan se meget forskellige ud ved første øjekast. Men i bund og grund har de alle nogenlunde samme ingredienser, som tilsammen giver en rigtig lækker opskrift på salg!

1. Overraskende åbning

Når du kører dit salgspitch, vil du selvfølgelig gerne vække dine prospekters nysgerrighed – ikke trykke på snoozeknappen. Der er én ting, som næsten altid er spændende: Det uventede! Læg derfor gerne ud med at servere en overraskelse i begyndelsen af dit salgspitch. Det behøver ikke være noget ekstremt, men kan være noget så enkelt som at sætte dig selv i perspektiv (et kneb fra retorikeksperten Elaine Eksvärd). Er du bemærkelsesværdigt meget yngre end dem, du præsenterer for? Har du et ar i ansigtet? Går folk ofte ud fra, at du kommer fra en bestemt egn? Kommentér det – det er ikke noget, folk forventer, og det vækker ikke blot opmærksomhed, men skaber også en løssluppen stemning.

2. Direkte koblinger til kunden

Det skal være dit pitch, men det betyder ikke, at pitchet skal handle om dig. Nej, selvfølgelig er det kunden og jeres relation, der skal være i centrum! Dét ved alle sælgere inderst inde. Alligevel er det let at falde i fælden og begynde at tænke for meget ”jeg”. Vil du undgå dette, skal dit pitch indeholde direkte koblinger til kunden. Du kan eksempelvis stille åbne spørgsmål, men frem for alt handler det om at gå ud fra kundens situation, når du taler, ligesom du skal være konkret. ”Vores program øger antallet af leads til jeres virksomhed” kan eksempelvis erstattes med sætningen ”Forrige år havde I 200 leads hver måned – det tal kan vi øge med 50%”.

3. Fortællinger med et strejf af statistik

I et salgspitch vil du egentlig opnå en bestemt ting: Du vil overbevise dine prospekter om, at du kan løse deres problem. Derfor ligger det lige til højrebenet at gribe ud efter en masse tal – du vil jo vise, hvordan det er gået andre kunder, og hvilke resultater der er mulige! Men på trods af at statistikken taler sit tydelige sprog på papiret (eller i din præsentation), er det utroligt svært for dine prospekter at huske dem. Kobl derfor fortællinger på de fantastiske værktøjer og de få tal. For du vil vel gerne have, at de skal huske dig og dit pitch, når de tager beslutningen?

4. Kommentarer om dine konkurrenter

Der er ingen pointe i at lade som om, at dit produkt eller tjeneste er det eneste i hele verden – både du og kunden ved, at der er andre alternativer. Så italesæt det faktum i dit salgspitch! På den måde opbygger du tillid og får lejlighed til at forklare dine prospekter, hvordan din virksomhed adskiller sig fra konkurrenterne.

5. En afslutning og næste skridt

Sidst, men ikke mindst, har vi den berømte afslutning. Du forventer nok ikke at lukke handlen lige efter salgspitchet, men det betyder ikke, at du skal lade præsentationen ”hænge” i luften. Nej, du skal have næste skridt planlagt og få dine prospekter med på planen, hvilket nok ikke er særligt svært, hvis du har formået at blande ovennævnte ingredienser i salgspitch-dejen!

Held og lykke!